CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

DIUCAPKAN..

Ini Lah

Rabu, 26 Mei 2010

Rm6 Dan Budak Perempuan......



Pagi tu seperti biasa sebelum pi kerja aku mesti singgah di gerai yang berhampiran dengan rumahku untuk membeli sarapan...Abang yang aku selalu beli sarapan tu hari tak berniaga pulak...so aku singgahlah kat gerai lain....kelihatan seorang budak perempuan kat gerai tu sedang membantu emak dia berniaga........

Apabila aku menghampiri meja yang terdapatnya juadah jualan mereka....terus budak pempuan tersebut menyapa ku......kak, nasi lemak,mee hoon,mee,kuih kak....katanya... berumur dalam lingkungan 10-11 tahun...aku tersenyum....rajin dia tolong emak dia dan bangkit awal pagi....kalau aku la....entah larat tak bangun awal cam ni????? ini sebab kerja..kalau tak kerja..jam-jam macam ni aku tido lagi........

Aku menjawap... akak nak mee hoon....nak tambah lauk tak kak??... katanya lagi...
tak apa akak nak kosong aje,tapi letak sambal yee...aku menambah lagi.....

Selesai menbungkus...dia berkata...satu ringgit kak.....aku bayar...dan dia mengucapkan terima kasih....emak dia yang ada kat sebelah hanya tersenyum memandangku...aku membelas senyuman emaknya..... dan aku pun beredar....

Selang beberapa langkah dari gerai mereka aku terjumpa duit..tak silap aku dalam rm6-rm7.....aku dengan secara sepontan memanggil budak tersebut..... dia datang menghampiriku.....tak sempat dia bertanya...aku pun berkata..dik, ambil duit tu...sambil aku menunjuk ke bawah.....dia bertanya..duit sapa kak???....kamu ambil la rezeki kamu.... budak tersebut teragak-agak nak mengambilnya...aku pun berkata lagi..mungkin orang tercicir...rezeki kamu ambil saja la.... ...

Setelah dia mengutip duit tersebut berulang kali dia berterima kasih dengan ku...ada la dalam 3-4 kali dia berterima kasih.... kegembiraan terpancar di mukanya..... nampak sangat budak perempuan tu gembira.... ada la bekal ke sekolah petang nanti... agaknya la....aku meneka saja.....hihihihi.....

Aku menuju keretaku dan budak perempuan tersebut menuju ke gerai emak dia........
ketika aku menghidupkan enjin keretaku aku terpandang dia bercerita dengan emaknya...
emaknya tersenyum...aku pun tersenyum dalam kereta...entah emaknya boleh nampak ke aku yang tengah tersenyum......

Budak-budak kalau di bagi duit suka la dia orang.......
Dan kejadian pagi ni...memang dah rezeki budak tu....
Dan ianya bukan rezekiku........


Dan mudah-mudahan ada rezeki aku yang lain........
Dan minta-minta biarla jumlah besar.....hahahaha.... berangan aje aku ni.....

0 ulasan: